Gå til innhold
17. august 2012 / Matmor til rev og ulv

Treningsdagbok – et ledd i struktureringen

 

Treningsdagboken – vår nye følgesvenn

2012 skulle bli det året hvor jeg endelig fikk struktur på treningen! Som ferdig utdannet er det vel bare på sin plass at jeg starter på en ny «utdanning», som krever ny strukturering og disiplin (avhengig, jeg??). Jeg har fått plass på Klikkertrenerutdanningen til Canis i Oslo, med oppstart i september. Kurset går over fire helger fordelt ut over vinteren og våren -og ja, det er en eksamen involvert!

En av tingene som blir viktig fremover blir å dokumentere hva jeg trener på, når jeg trener, hvordan jeg trener, hva som virker og hva som trengs nye tanker rundt. En dagbok vil hjelpe meg å holde rede på utviklingen. De få dagene jeg har vært i gang med loggen har allerede gjort at jeg trener bedre. Rart det der. Rapportering virker disiplinerende, det skal være sikkert.

Kort rapport fra ukens treningsøkter:

– har gått ett godbitspor. Ca 80 meter rett frem på gress. Gutten viser god sporvilje, søker dypt og vil videre. Kommer til å doble sporlengden og bruke større godbiter neste gang. Tørrforkulene blir for små og fislete, og selv om han gikk fint i kjerna nå allikevel, vil jeg ikke risikere at han mister det dype søket etter hvert som vanskelighetsgraden økes.

– tre ringtreningsøkter, hvorav en fellestrening. Gutten jobber like godt både med og uten forstyrrelser. Har god utvikling hva gjelder traven, men må bli ryddigere ifht kriterier hva gjelder oppstilling. Attityd er viktigst, men må klare å jobbe med beinstilling samtidig. Må bestemme meg for om jeg vil gå helt for fristilling eller om jeg vil tillate meg stacking. I så fall må jeg jobbe med å ikke trøkke valpen når jeg flytter på beina hans! Tror kanskje jeg jobber med for mange kriterier på en gang.

– Fire lydighetsøkter, hvorav en fellestrening. Jobbet bare med lineføring/fvf på fellestreningen, pluss lek. Veldig god fokus, er så fornøyd med at han jobber så fint tross forstyrrelser. Hjemme har jeg jobbet med grunnstilling, og på TRE ØKTER har vi flyt på å oppsøke grunnstilling!!! Smarteste valpen 🙂 (Jeg gir noe av æren til trikset «snurre» som jeg lærte ham i ferien. Fordi han kunne tilby å snurre var det nokså kort vei for ham å forstå den ønskede bevegelsen. Man skal ikke undervurdere verdien av triks, altså!) Første økten foregikk på kasse, den er vi alt ferdig med. Lar ham søke opp GS selv, klikker og kaster så godbiten 5-6 meter unna; rygger unna mens han spiser, og lar ham finne GS igjen. Kan allerede begynne å tenke på tempo i denne øvelsen. Jobber også med targeting, håndtarget med hhv hake og snute. Sliter med å finne ut av hvordan få ham til å tilby dekk… Må grunne litt på den der…

Legg igjen en kommentar